.

Hei! Dette er den gamle bloggen min! Viss du trykkjer på bildet til venstre med fjøra, kjem du til den nye bloggen min!!!

Velkommen! :)


This is my old blog. Push the picture with the feather at your left, to visit my new blog!

Welcome! :)



torsdag 24. desember 2009

Askepott i draumeverda ... GOD JUL! ♥

Endeleg er dagen her! Julaften med alle sine kjensler, lukter, matrettar og tradisjonar... Borna skin av forventning i augene sine, og vi vaksne kjenner at det kriblar vi også; mest fordi vi er spente på om dei likar gåvene sine? Vi har oppfyllt mange ynskjer, og eg kan nesten ikkje vente på kvelden! Draumetausa vakna med ein gullfisk i bolle på rommet sitt. Forundringa og gleda var stor! I ettermiddag skal vi inn på ein gard og møte julenissen. Men vi skal også finne plass til juleevangeliet, og studere stallen som har kome opp på kommoden. Eg trur vi skal få tid til alt. Julaften er så forferdelen lang nemleg ;)

Eg har ei gåve til alle dokke der ute også. Sidan november har eg arbeidd med dagens innlegg. Eg veit ikkje om det vart så vellukka som eg håpa det skulle bli, men no får det bere eller briste. Tre nøtter til Askepott på NRK har vore med meg kvar gong filmen har gått sidan syttitalet. Ikkje alltid eg har tid å sjå heile no som matmor, og vertinne, men filmen er alltid i bakgrunnen på julaften formiddag. Eg kjøpte filmen på VHS for lenge sidan av den grunn, for eg likar å få sett han i løpet av jula. Eg har alltid lurt på kva det er som skaper magien i filmen, kvifor menneske i så mange land elskar Askepott, stemora og ikkje minst den vakre prinsen... (SUKK) I fjor las eg ein artikkel i Dagbladet, med intervju av ein aldrande mannleg hovedperson: "Ingen av dem (hovedrolleinnehaverene) hadde kjærester på den tiden. Og Pavel lot seg begeistre. - Vi ble forelsket i hverandre under innspillingen. Da filmteamet var opptatt med andre ting, snek vi oss bort i skogen og kysset hverandre. Det var så kaldt på filmsettet at vi måtte dele på kroppsvarme for ikke å bli helt blåfrosne, sier Pavel. Filmen ble hovedsakelig spilt inn i Sør-Tyskland i bitende vinterkulde. Pavel mener det jevnt over var 20 minusgrader. Han ler når han forteller om kostymene de hadde på seg, som egentlig var beregnet for sommerbruk. - Det var ikke særlig mye varme i den tynne strømpebuksa jeg løp rundt i. Det jeg husker aller best fra innspillingen er at vi frøs hele tida, sier Pavel."

http://www.google.com/search?q=http%3A%2F%2Fwww.kjendis.no%2F2008%2F12%2F24%2Fkjendis%2Ftre_notter_til_askepott%2Fhusker_du%2Ftsjekkia%2Fnrk%2F4148207%2F&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLL_en

Eg trur nok at han snakkar sant. At det er løyndomen bak dei gnistrande blikka, og dei kjærlege smila mellom hovedpersonane; prinsen og Askepott VAR verkeleg forelska... ;) Eg håper du finn kavalkaden min underhaldande; ein del av bilda kava eg ekstra for å få på plass :) Innimellom er bilder som eg har lånt frå div. nettstadar, henta ut av filmen Tri Orisky pro Popelku. Sitata er slik eg huskar dei i hovudet, har ikkje sett gjennom filmen! Den skal eg og draumetausa sjå saman på NRK i førmiddag! :)

ENJOY :)




"Alt må være perfekt til de kommer!"



"Og hvor er prinsen?"



"Hvor ble hun av? Den vesle jenta?"



"Du fryser ihjel!"
"Ta med det som faller ned på nesa di!"



"Skal jeg?"



"Der jeg kommer fra kan selv et barn klare det..."






"Du hadde skremt vettet av de andre på ballet, sånn som du ser ut!"



"Ertene skal i kurven, og asken i skåla"



"Min far sa alltid at jeg skulle ri til mitt første ball..."



"Jeg ville gå, men nå vil jeg bli her og danse med deg..."





"Hun vil ikke vise fjeset sitt, hun er så beskjeden stakkars..."



"Men! Dette er jo en brudekjole!"



"Har du funnet svaret på gåtene?"



"Askepott! Vår Askepott! -og min, viss du vil ha meg da?"



"Studiene! Historietimen! Vent!"




Ha ein fantastisk dag alle saman!

GOD JUL!





post signature

12 kommentarer:

Mira sa...

Ville bare innom for å ønske deg ei fin jul.

Klem fra Mira.

h.espe sa...

Hei venn!
Åhhh, så flott innlegg du har laget - ingen julaften uten Askepott, og nå skal jeg snart sette meg ned, og prøve å få sett sendingen på nrk.

Ja tenk, nå er selveste julaften her :o) Adventstiden har virkelig "gått unna", men jeg har alt under kontroll, og kan la juleroen senke seg.. :o)

Så gøy at du skal innover til bygda mi i romjulen - er jo stadig litt på farten i julen, men du kan jo gi beskjed når det blir, kanskje kan vi rekke å si hei...

Takk for herlig bloggvennskap gjennom året - jeg er kjempeglad for at vi har "funnet hverandre" - gleder meg masse til å følge deg videre i det nye året :o)

Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL og et sprudlende flott, og GODT NYTTÅR!

Stor klem fra Hildegunn

Anonym sa...

Kjære søte, snille og herlige Elin!! Du er så god!
Jeg fikk kjempemange minner strømmende her. Minner fra da jeg var barn og så på tre nøtter til askepott tre ganger om dagen - året rundt.
Ville gjerne skrevet masse til deg nå men nå begynner askepott;)
Ønsker deg og dine en utrolig flott jul og fortsett med dine nydelige bilder. Som du gjerne kan sende over til meg:))
God, stor og varm juleklem fra meg til deg!!!

Maria ( Idekroken ) sa...

Den er så nydelig den filmen... :)

kjersti sa...

Så herlig fortalt Elin!
Det blir ikke jul her i huset uten Askepott!

Riktig god jul til deg og dine, håper dere får noen dager med masse kos og avslapning:)

Varm klem♥

lisje astrid's husblogg sa...

Så utruleg flott innlegg:)Denne filmer er berre nydelig,å det er ikkje jul uten:)
Juleklem:)

Kristine sa...

Kjempefint innlegg med god julestemning :) Det er noe spesielt med Askepott på julaften.

Ville bare ønske deg og dine ei fin og fredelig jul. Nyt dagene og kos dere! :)

Juleklem fra Kristine

Refleksjon på livsvegen sa...

God fredfull Jul til deg og dine...
Askepott må ein ha med seg, men ikkje alltid ein får med seg alt ein travell Julaftans formiddag ;-)
Stilig innlegg...
Og Lisje Astrid var kjempeheldig!!

Karin sa...

Nydelig kavalkade Elin... Helt perfekt spør du meg.Veldig koslig at du har tatt deg tid til å glede meg å andre med den.. Du er snill! Ha en fortsatt fredlig julefeiring med dine kjære. Juleklem fra meg til deg

Anette Willemine sa...

Kjære, søte Elin!

Gledelig jul til deg og dine. Håper du hadde en koselig julaften. Vi hadde en veldig fin dag, og var ikke i seng før kl 02.15! Ante ikke at klokken hadde blitt så mye. Det tyder i alle fall på at vi koste oss. Å våkne til 35 cm nysne var et skue - akkurat som bestilt. Noen smågaver skulle leveres og ribba skulle dampes i ovnen før vi alle satt oss ned for å se på favoritten; Askepott!!!
Akkurat som deg har dette vært min favoritt i alle år. Derfor var det såååå koselig å se det flotte innlegget du hadde laget. Det var så rørende! Skjønner godt at du gledet deg til å vise det! Så tusen takk for den søte historien og omtanken som er lagt bak.
Julaften er en herlig dag med en helt spesiell stemning hvor vi kan nyte tiden sammen. Å prate, spille spill, se på julefilmer, lese nye bøker er bare noe av det jeg setter pris på i julen.
Nå er jeg innom for å blogge litt etter en lang stund med konkurranser rundt bordet. Jeg nevner ikke hvem som tapte...

Nå må du kose deg masse videre i julen, Elin. Tusen takk for dine hyggelige hilsener på bloggen min. Det setter jeg stor pris på! Det er veldig hyggelig å ha blitt kjent med deg her inne i bloggverden, og gleder meg til å fortsette å besøke din vakre blogg med dine utrolig nydelige bilder.

Vi blogges!

Klem fra Anette Willemine

Anonym sa...

I inclination not acquiesce in on it. I over warm-hearted post. Specially the title-deed attracted me to review the whole story.

Anonym sa...

Amiable dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.